FYSIO TEAM VOORBURG, samen voor de beste zorg!

Wat is een diastase

Als de ruimte tussen de linker- en rechterhelft van je rechte buikspieren groter is dan normaal spreekt men van een (rectus) diastase. Een diastase kan diverse oorzaken hebben en leidt soms tot klachten.

 

Hoe ontstaat een diastase

Een diastase ontstaat wanneer de druk op of trek aan de rechte buikspieren groter is dan het weefsel tussen de buikspieren kan verwerken. Soms is de druk van binnenuit te groot (buikdruk), soms is het weefsel te slap. Vaak gaat het om een combinatie van beiden; dat komt bijvoorbeeld voor tijdens een zwangerschap.

 

Wanneer kan een diastase voorkomen

Een diastase in de laatste weken van de zwangerschap en in de periode na de bevalling is dan ook volkomen normaal. Bij 60% van de moeders is de diastase 6 maanden na de bevalling vanzelf weer gesloten. Bij de rest duurt het herstel langer en verdient het extra aandacht.

Naast een zwangerschap kan ook fors overgewicht of frequent en veel buikdruk opbouwen (bijvoorbeeld door foutief trainen) ook een diastase veroorzaken.  

 

Klachten bij een diastase

Een diastase op zich is niet erg en hoeft ook geen klachten te geven. Vaak wordt vooral de buik, die eruit ziet alsof je (nog) zwanger bent, als heel vervelend ervaren. In de praktijk zien we de diastase vaak in combinatie met lage rugpijn, bekkenpijn, urine-incontinentie, obstipatie, pijn rond de navel, verzakkingsklachten en problemen met doorademen. De grootte van de ruimte tussen de buikspieren is niet zo belangrijk, maar wel dat de buikspieren de tussenruimte op een goede manier op spanning brengen.    

 

Zelftest diastase

Ga op je rug liggen met opgetrokken knieën en til je hoofd en schouders iets op van de ondergrond. Zet nu je vingers net boven je navel op je buik en voel of de ruimte tussen je buikspieren diep en slap is of stevig. Verplaats vervolgens je vingers al voelend steeds iets verder omhoog, totdat je bij je borstbeen bent aangekomen. Doe ditzelfde ook over de lijn tussen je navel en je schaambeen.

Kijk ook naar je buik of er een bult zichtbaar is. Een diepe slappe tussenruimte of een bult op je buik (‘tuut’) zijn tekenen van een diastase.

 

Wat kan je doen

Bij een diastase is voorkomen beter dan genezen. Daarvoor zijn een gezond gewicht, juiste ademtechniek,  ontspannen correcte houding en sterke rompspieren belangrijk. Als je denkt dat je een diastase hebt en klachten ervaart, is het goed om contact op te nemen met de bekken- fysiotherapeut. Deze kan je klachten in kaart brengen en samen met jou een behandelplan maken, dat bij de basis begint. 

 

De praktijk is aangesloten bij de expertgroep Den Haag van het DiastaseNetwerk. https://diastase.info

FYSIO TEAM VOORBURG | info@fysioteamvoorburg.nl | 070-386 61 18 | 070-387 05 77